Svar: Kost i forbindelse med ferie

27. august 2009

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Der er ingen problemer med kosten, når I skal til Sicilien, man spiser jo helt utroligt dejligt i Italien og de laver meget rigtig dejlig børnevenlig mad :)

I kan sagtens give jeres datter brød om morgenen, ligesom hun også kan få hårdkogt æg, omelet, små stykker bacon, pølser eller lignende. De har ganske givet også yoghurt eller forskellige typer af morgencerealier, som hun kan få og hvis I er heldige kan de lave en morgengrød til hende - evt. af havregryn ... :)

Til mellemmåltider kan hun sagtens få frugt som hun får herhjemme og masse af forskelige slags. Hun kan igen få brød, hvad I nu har mulighed for at få fat i, hvor I nu opholder jer.

Frokost og aften vil helt naturligt bestå af grøntsager, grøntsagsmos, pasta med tomatsovs, kødsovs, lasagne osv. Hun kan spise almindelig børnevenlig mad både frokost og aften.

Du vil i butikkerne kunne købe børnemad på glas, som du evt. kan få varmet hvis du gerne vil give hende maden let lunet. Det gør ikke spor at hun smager nye variationer, for ...

Annonce

... nye retter, det er helt fint - måske kan du finde glas, hvor man har brugt kanin i stedet for kylling - det er meget normalt i Italien ...

Du kan godt overveje om du vil medbringe lidt hjemmefra, det kunne være lidt grød som hun kan få om aftenen eller hvis hun er meget sulten om morgenen og ikke kan vente til I får mad ... men med den alder din datter har, så vil det sandsynligvis ikke være nødvendigt. Og bliver det nødvendigt, så kan I på stedet som sagt købe frugt, yoghurt og lignende som hun kan få og som fint kan opbevares på værelset og i et evt. køleskab.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun vil kunne spise almindelig familiemad, noget af det skal naturligvis moses lidt ekstra til hende, men hun må gerne få mad, der tager udgangspunkt i det I andre spiser. Faktisk kan børn ofte godt lide at maden smager af noget og det italienske køkken og italienere i det hele taget, er jo meget børnevenlige :)

Så lige umiddelbart ingen problemer med mad på ferien, rigtig god rejse! Det lyder så skøøøøønt - sig til hvis der er plads til en ekstra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor